James Graham Ballard, escritor Britânico, nascido em Xangai, autor de Noites de Cocaína, deixou-nos um legado literário que a sétima arte converteu em verdadeiros clássicos, entre os quais se destacou a obra Império do Sol e Crash, com adaptações, respectivamente, de Steven Spielberg e David Cronenberg .
Comummente associado ao universo da ficção científica, integrada em cenários distópicos, Ballard escreveu também relatos auto-biográficos, ligados à sua vida em Xangai, e no campo de Lunghua, em consequência da II Guerra Mundial.
Comummente associado ao universo da ficção científica, integrada em cenários distópicos, Ballard escreveu também relatos auto-biográficos, ligados à sua vida em Xangai, e no campo de Lunghua, em consequência da II Guerra Mundial.
Sobre Ballard, Simon Sellars afirmou:
His work embraces dystopian scenarios, including the archetypal non-space often characterised as a deadening feature of late capitalism. But this is not simply a call for nihilism. Ballard's characters are not disengaged from their world. Rather, they embody a sense of resistance that derives from full immersion, a therapeutic confrontation with the powers of darkness, whereby merging with dystopian alienation negates its power.
This is predicated on concurrency: Ballard's writing turns objectivity into subjectivity, opens up gaps where there is room for new subjects. His scenarios are what I term 'affirmative dystopias', neither straight utopia nor straight dystopia, but an occupant of the interstitial space between them, perpetual oscillation between the poles – the 'yes or no of the borderzone', to use a phrase from his work.
Sem comentários:
Enviar um comentário